Menü
Kontakt Kívánságlista Keresés
A változókor

A változókor egy nő életében fontos mérföldkövet jelöl. Egyrészt a szervezetben hormonális átalakulás megy végbe. A változás oly irányú, hogy – többek között- a női test szaporodási készségével kapcsolatos szervek visszaépülnek. Másrészt a nők gyakran szembesülnek szociális változásokkal is. A gyermekek felnőnek és elhagyják a szülői házat. Némelyek foglalkozásukkal is ebben a korszakban hagynak fel. A megnövekedett szabadidő lehetőséget teremt arra, hogy új életrendet alakítsanak ki maguk körül.

Mindez azt jelenti, hogy a változókorban nemcsak a test, de a szellem támogatására is szükség van.

A változás ideje

A változókorral járó testi átalakulás számos nő számára könnyebbséget is jelent. Az utolsó havi vérzéssel (menopauza) megszűnnek a védekezéssel kapcsolatos problémák. A legtöbb nő utolsó menstruációja 48 és 52 éves kora közé esik; ez korábban és később is bekövetkezhet (jellemzően a dohányos nők hamarabb lépnek a változókorba). A klimax időtartama a 45 és 60 éves kor közötti időszak. Ez alatt az idő alatt a petefészkek funkciója és azzal összefüggésben az ösztrogén és progeszteron hormonok termelése lassan elmarad.

A hormonális egyensúly felbomlása miatt a 40. életév után testi és lelki deprimált hangulat léphet fel. Egyéb tünetek között lehetnek a hőhullámok, az izzadás vagy alvászavarok. A klimax az esetek 1/3-ában panaszmentesen zajlik, a másik egyharmad mérsékelt panaszokról számol be, és csak a nők maradék egyharmada panaszol erős tüneteket, melyek miatt gyakran a szakorvost is felkeresik.

Az ösztrogén hiányának jelentős befolyása lehet más szervekre is: a csont anyagcseréjére, a bőrre, a hajra, a szív- és érrendszerre vagy az agyműködésre.

Támogassa testét!

A változókor nem betegség, hanem egy természetes öregedési folyamat. Nincs lehetőség a megelőzésére, de felkészülhet rá! A rendszeres testmozgás edzi a csontrendszert, jótékonyan hat a szív- és érrendszerre és javít a közérzeten.

Legyen kiegyensúlyozott a táplálkozása – sok saláta és zöldség, kevés állati zsír. A csontanyagcserére való tekintettel érdemes sok tejterméket fogyasztani, hogy megelőzzük a csontritkulás kialakulását.

A D vitamin segíti a kalciumnak a csontba való beépülését. Szervezetünk a napsugarak hatására képes D vitamint előállítani, de ez a mennyiség a mi éghajlatunkon nem elegendő. Érdemes ezért a D vitamint is pótolni, különösen az őszi és téli hónapokban.

Tegye azt, ami örömet okoz: szánjon időt hobbijára, önmagára, fedezzen fel új dolgokat!